Forums

Go Back   The TrekEarth Forums > TrekEarth Forum Home > Photos

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes

Great PaulVDV 2014-03-15 14:58

Dag Christian,
Aan het vignet te zien, meende ik dat je in Fez geweest was. Dit beeld doet me wat denken aan een paleis in Fez.
Prachtige architectuur, goed gepresenteerd met alle details.
Prachtige kleuren, nog een tikkeltje warmer gemaakt door de zon en mooi onder het stukje blauwe lucht.
Ik ken de wet Lyautey niet maar vond het altijd heel vreemd dat men in Marokko, TunesiŽ (en naar ik vernam ook in Algerije) als christen nooit een moskee kan bezoeken. Ik bezocht moskeeŽn in Turkije, SyriŽ, Egypte, Yemen, Iran, India, MaleisiŽ, IndonesiŽ en dichterbij in de Balkan. Op sommige plaatsen werd ik hartelijk rondgeleid door de locale bevolking. Indien ik in Marokko of TunesiŽ nog maar in de buurt van de toegangspoort kwam, werd ik reeds doorgestuurd. Wat heeft die wet Lyautey de islam in de Magreb opgeleverd? Waarom is men er zo bang van niet-moslims? Sorry, ik tracht alle religies met respect te benaderen. Maar in de Magreb had ik het gevoel dat men vreesde dat ik hun gebedshuizen zou onteren.
Vele groeten, Paul

Old 03-16-2014, 01:18 PM
chrislo chrislo is offline
TE Newbie

Default To PaulVDV: de wet Lyautey

Dag Paul,
Ik weet niet hoe het er in de andere mohammedaanse landen aan toegaat, maar in Marokko mogen niet-moslims een moskee binnengaan. Het is een bijzonder geval want dit verbod voortvloeit uit een beslissing van de maarschalk Lyautey in 1912 in de tijd van het Franse protectoraat in Marokko. Hij nam deze beslissing volgens zijn opvatting van religieuze politiek om te volgen in een mohammedaans land en zijn respect voor een religie die de zijne niet was. Lyautey was een zeer praktiserende katholiek, en daartegenover wilde hij met deze beslissing de toegang tot de kerken verbieden aan de moslims. Anders gezegd : ieder zijn vereringsplaats, dus geen inmenging, en ieder op eigen houtje. Het decreet had moeten worden opgeheven na de onafhankelijkheid maar het werd nooitÖ de gewoonte was er al !
Prettige zondag.
Reply With Quote
Old 03-16-2014, 07:56 PM
PaulVDV PaulVDV is offline
TE Senior Member

Default bedankt

Bedankt voor de uitleg Christian.

Toch blijft het een vreemde zaak. Waar ter wereld ik een tempel wilde bezoeken, werd ik hartelijk onthaald. Wel diende ik me aan de religieuze voorschriften te houden. Bv. schoenen uit, geen leder dragen (hindoetempels), hoofd bedekken (synagoge) of niet poseren voor een boeddhabeeld, enz ...

Ook in het grootste deel van de islamitische wereld was ik welkom in moskeeŽn, schrijnen, enz. Ik herinner me hoe vriendelijk ik bv. in Iran rondgeleid werd door gelovigen in hun gebedshuizen.

Enkel in de Magreb ervaarde ik een niet verklaarde totale afwijzing.
Heel erg spijtig!

Vriendelijke groeten,
Paul
Reply With Quote
Old 03-16-2014, 11:10 PM
chrislo chrislo is offline
TE Newbie

Default Wat kunnen we er aan doen ?

Ik begrijp je verwarring en teleurstelling, en als christen heb ik hetzelfde probleem ervaren . Het is aan de Marokkaanse maatschappij om deze situatie te hervormen, maar dat komt hen zeker ook wel goed uit. Misschien willen die Marokkanen niet dat hun moskee een toeristische attractie werd ! Gelukkig is de buitenkant van hun moskees meestal de moeite waard om naar te kijken en te fotograferen. Het compenseert het verbod om het gebouw van binnen te kunnen bezoeken !
Vele groeten,
Christian
Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules