Forums

Go Back   The TrekEarth Forums > TrekEarth Forum Home > Photos

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes

Great UlfE 2012-07-30 12:37

Hej Boa,

Ytterligare ett väldigt bra foto från Addis, intressant är inte bara de personer som syns på foto och deras aktiviteteter utan också den omgivning de befinner sig. Det ger en extra dimension att så mycket av omgivningen finns med. Jag nämnde i mina synpunkter till ditt förra foto att kompositionen kanske kunde ha varit något bättre. Sådant är väldigt mycket fråga om tyckte och smak och vad man själv vill ha med på fotot eller vill visa. Fotografering innebär alltid en mängd valmöjligheter. Jag har inga synpunkter på dina val, andra än att de är väldigt bra, men förmodligen skulle jag själv ha gjort annorlunda val. När jag fotar människor vill jag oftast komma nära och ”fylla ut ramen” Är det är det ett foto på en enda person som står upp väljer jag nästan alltid ett vertikalt format. Jag har gjort ett par WS för dina senaste foton för att visa hur jag tänker i de fallen. Ditt första foto är väldigt välkomponerat, men själv hade jag förmodligen i det fallet valt ett vertikalt format och en snävare ram för att komma närmare, men också för att få mer färg från en ”större” hink och borste. I det andra fallet hade jag förmodligen försökt att komma närmare och placera den stående kvinnan ungefär vid en tredjedel av bilden. Detta eftersom en placering åt endera sidan oftast är bättre än i mitten. Ha en fin vecka!

Bästa hälsningar

Ulf

Old 07-30-2012, 08:51 PM
boa boa is offline
TE Newbie

Default To UlfE: Hej

och tack för dina åsikter och workshop.
Naturligtvis så har du rätt ang smak och personlig prägel på foton. Jag är lite kluven ang min senaste bild från Addis. Låt mig förklara:

För det första så fotar jag sällan människors ansikte på bilder som ska ut på nätet(jag skulle inte vilja se mitt eget ansikte på nätet) och speciellt inte i förödmjukande situationer. I detta fall ville jag ha med mycket av miljön runtomkring dessa människor, det var själva budskapet med bilden inte personerna i sig själva. Eftersom jag ville vara diskret i denna känsliga situation så smygfotograferade jag från höften vilken gjorde en genomtänkt komposition väldigt svår.
Jag håller med dig i övrigt, en tredjedels komposition av det viktiga i bilden bör eftersträvas i många situationer.
Jag gillar ditt WS jobb och håller med dig att det blir ett snyggt resultat förutom att en så hård beskärning ger ett negativt resultat av bildkvaliten. Möjligen så är plåten i övre vänstra hörnan störande om man ska vara petig Men i övrig bra!

Tack igen för dina åsikter och WS, jag gillar verkligen att få kritik på mina bilder. Det är utvecklande och givande.

Ha en bra vecka/
Boa
Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules